rapsbil.dk
December 22, 2014, 03:44:01 am *
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder: SMF - Just Installed!

Hjem   Hjælp Søg Log på Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Print  
Ophavsmand Emne: Mit lille friture-projekt - konstruktiv kritik er velkommen :)  (Læst 31501 gange)
FritureLars
phpBB Godt med
**
Beskeder: 50

Vis profil Email
« på: July 12, 2007, 09:58:34 pm »

Hej alle sammen - jeg er ganske ny i 'branchen' inden for det her PPO, SVO osv. (jeg kløjs nok i visse begreber undervejs, så bær over med en nOOb som mig)

Mit projekt går ud på at lade Per fra rapsbilen ombygge min Peugeot 306 HDi fra 2000, med et 2-tanks system. Jeg besidder ikke nok mekaniske færdigheder til sådan et indgreb, så derfor vil jeg hellere lade en fagmand om jobbet.

Næste skridt er, at jeg har 'ubegrænset' adgang til brugt friture. Ubegrænset=dækker mit kørselsbehov +-10%.

Jeg har læst spalte op og spalte ned om hvad man skal gøre, for at kvalitetssikre olien - syretal, smuds, aggressivitet mm. men har alligevel en del spørgsmål.

Anyway, jeg lægger ud med følgende procedurer:

1) lader frituren bundfælde v. 16-20 grader i ca. 5 uger
2) grovfiltrerer den gennem et dørslag med en grøn/gul/blå/pink alt-mulig-klud i
3) spæder den op med et lugtfrit, let petroleums destillat, Nafta (læs tændvæske til ca. 8kr/l) i forholdet 9 del friture 1 del Nafta for at øge viskositeten og lætte den kommende fin-filtræring samt at hæve brændpunktet.
4) det løber så igennem mit Geo Gearløs rørsystem med 2 seriebundet brændstoffiltre, det første filter er et alm. benzin filter, det andet et rigtig dieselfilter.
5) Jeg lade denne nye (og signifikant klarer væske!) stå i yderligere 2 uger v. stuetemperatur og bruger de øverste 19L af en 20L dunk.

ps: frituren har primært været brugt til pommes frites og en forårsrulle og lidt bacon i ny og næ...

Mine bekymringer går på:
Er filtreringen god nok? fanger min Geo Gearløs filtræring med seriebundet brændstoffiltre tilstrækkeligt?
(mine første tests ser meget lovende ud, uden jeg dog har hældt noget på bilen, da den ikke er bygget om endnu)

Jeg har læst 5µm, 3µm, 1µm og sågar 0,5µm er at anbefale - hvad er et typisk diesel-filter på?
(i min første test stoppede benzin og diesel filtret til efter ca. 15 L friture, hvor jeg så "skyllede dem baglens" med Nafta)

Hvordan checker jeg smuds/syre/fosfor uden at punge 2-3000kr ud for en analyse?

Ser frem til lidt konstruktiv kritik og kommentarer til mit projekt.

//FritureLars  Grin
« Sidste ændring: July 17, 2007, 10:41:25 pm af FritureLars » Logget
Henrik Fyllgraf
Administrator
phpBB Godt med
Beskeder: 89

Vis profil
« Svar #1 på: July 15, 2007, 06:29:32 pm »

hej fiturelars

Det lyder da som et spændene projekt du der har gang i , men det er desværre det forkerte forum du er havnet i.
dette er rapsbil.dk  dvs. vi på dette forum beskæftiger os med kørsel på ren  plantesolie, der overholder den tyske kvalitetsstandard. Dette er for ikke at komme på kant med miliøet mht. forureningen fra bilen.
Hvis du kører på en blanding af tændvæske og brugt fitureolie og så enda i en HDI, det er vist en rimelig risikabel opration du er i gang med...

jeg troer lige jeg ville tjekke hvad renovering af sådan et HDI system koster evt. en ombytningsmotor..

med venlig rapshilsen
Henrik Væring
« Sidste ændring: July 21, 2007, 08:25:03 am af henrikværing » Logget

Henrik Fyllgraf
FritureLars
phpBB Godt med
**

Vis profil Email
« Svar #2 på: July 15, 2007, 08:47:04 pm »

Hej Henrik

Tak for dit svar. Dine kommentarer er taget til efterretning, og jeg vil nu revurdere mit projekt... (eller i hvertfald dele af det, og om jeg evt. skal bruge benzin i stedet for tændvæske, og om jeg så skal blande slutproduktet op med koldpresset raps, for at forbedre kvaliteten.. eller, eller, eller...)

Men, jeg var ikke klar over forureningsaspeket med tændvæske, og efter alt og dømme på dit ord valg, at min 'cocktail' af friture og Nafta skulle være særlig kritisk med en commonrail'er - så jeg skal nok, som du nævner, holde øje med en ombytter-motor - eller skrotte min 'moderne' bil, og købe en med forkammer Vink

Beklager, hvis min post falder ud for almen praksis her på rapsbil.dk, men jeg ved ikke hvor jeg ellers skulle gå hen og få råd og vejledning. Så hvis du, eller en anden, kan 'pege' på en anden hjemmeside, hvor jeg evt. kunne udveksle erfaring med andre, der har eksperimenteret med genbrugs-olie før, vil jeg være meget taknemlig.

//Lars
Logget
Guldsmeden
phpBB Godt med
**
Beskeder: 176

Vis profil
« Svar #3 på: July 17, 2007, 08:46:10 am »

hvis du, eller en anden, kan 'pege' på en anden hjemmeside,.....

Hej Lars!

Du kan fx. prøve at poste dit indlæg på www.ingeniordebat.dk
Der er helt sikkert nogle der ved noget om både filtrering, og kemi.
Logget

Mercedes 124 300D 1991
DAJOLKA
phpBB Godt med
**
Beskeder: 138

Vis profil WWW Email
« Svar #4 på: July 17, 2007, 01:17:12 pm »

Hej Lars

Spørgsmålet om tændvæske var også fremme på den gamle på forum på Folkecenter.dk, efter at det var blevet vist på TV2 at en Golf II kunne køre uden konvertering med iblanding af tændvæske i rapsolien i det forhold du nævner.

Men når du netop har besluttet at konvertere din motor er det normalt ikke nødvendigt at tilsætte noget til planteolien – så det er helt unødvendigt. Under alle omstændigheder tror jeg ikke at effekten af tilsætning at tændvæske teknisk set vil være meget anderledes end tilsætning af almindeligt diesel.

Ud fra et ressourcemæssigt synspunkt er det jo vældigt fint at genbruge fritureolie til brændstof. Og hvorfor tilsætte et kemisk produkt når det kan lade sig gøre uden. Der er imidlertid veldefinerede krav til hvilke egenskaber ren planteolie skal have for at man kan regne med god effektiv forbrænding som sikrer lave emissioner og lang levetid på motoren – især for de moderne motorer som din HDI. Mht. fritureolie vil jeg ikke turde bruge det på en HDI, men istedet prøve med en forkammermotor, som er mindre sart og billigere at udbedre skader på.

Jeg har ikke personlig erfaring med brug af friture olie, men kender et par stykker i DK som gør det med forkammermotorer – det går godt - især om sommeren.  Jeg tror det er meget mere udbredt at anvende friture olie i England og USA. Det som jeg hører er at man kun kan bruge en del af den olie man får fat i. F.eks. sorteres fedt/olie der stivner og flyder ovenpå fra – samme med bundfald.

Det som jeg vil være bekymret for ved brug af fritureolie er om varmepåvirkningen fra madlavningen har givet olien nogle dårligere egenskaber som f.eks. højt syretal og lav oxidationsstabilitet, samt om der eventuelt fra madlavningen kan være blevet optaget salt og vand i olien. Herudover vil det være en god idé at vide hvilken type olie der som udgangspunkt er brugt til madlavning, herunder om det er fuldt raffineret madolie. Hvis der er fuldt raffineret rapsolie behøver du ikke at være bange for fosfor. Andre olier kan have uheldige egenskaber for moderne DI motorer, f.eks. sojaolie (se evt. her: http://www.asg-analytik.de/Downloads/Infobriefe/Infobrief_2006_09_E.pdf).

Mht. filtrering af brugt fritureolie tror jeg at det er noget anderledes end filtrering af rapsolie med bundfald fra presningen, som stiller store krav til bundfældningstid og filtrering for at få de fine partikler ud af olien. Ved fritureolie har jeg mere indtryk af at olien kan være forurenet med fedt og større partikler som er forholdsvis enkle at fange med et filter. Mange bruger et simplet system hvor fritureolien blot ved tyngdekraftens hjælp løber igennem en stor tynd membran eller noget tøj.

Den gamle streng om tændvæske i planteolie ligger her:
http://www.folkecenter.dk/rapsforum/_disc3/00000048.htm

Sidst der blev diskuteret tændvæske kiggede jeg lige på etiketten på sådan en flaske, og fandt følgende tekst:
"SUNDHEDSSKADELIG. Farlig: kan give lungeskade ved indtagelse. Opbevares utilgængeligt for børn. Undgå indånding af dampe. Undgå kontakt med huden. Ved indtagelse undgå at fremprovokere opkastning: kontakt omgående læge og vis denne beholder eller etiket"

Det er nok mest dette som ikke rigtigt harmonerer med PPO konceptet, som netop er kendetegnende ved at det er et utroligt simpelt system hvor man anvender et 100% naturligt produkt uden brug af kemi og tilsætning af fossilt brændstof og diverse additiver. Jeg tror det er det Henrik mener, og ikke at man ikke kan diskuttere anvendelse friturefedt.
Logget

Niels Ansø
www.DAJOLKA.dk
Rapskonvertering ☼ rapsolie ☼ filtre ☼ pumper ☼ tællere
Webshop: www.DAJOLKA.net
Palletanke/IBC: www.dajolka.net/ibc
Partikelfiltre: www.dajolka.net/dpf
Rapsbiler: www.dajolka.dk/rapsbiler.htm
www.facebook.com/dajolka
FritureLars
phpBB Godt med
**

Vis profil Email
« Svar #5 på: July 17, 2007, 10:37:13 pm »

@Guldsmeden
Jeg skal lige have studeret det forum nærmere, der er helt sikkert nogle 'nørder' og vil kunne give lidt kvalitativ feed-back helt nede på kemi-niveau.

@DAJOLKA
Tak for det lange, og meget brugbare svar. Det bekymrer mig dog, at jeg gang på gang hører, at min elsket franskmand ikke egner sig til dit og dat. Er HDi'er virkelig meget mere sarte, end deres tyske naboer? Skal jeg virkelig ud og ha' fat i en (tysk) bil med forkammer motor? Per fra rapsbilen (hvor jeg skal have modificeret bilen) forsikrede mig, at der ikke ville være problemer med et to-tank system med rapsolie i tanken. Men, du adresserer jo kernen af problemet til at være 'forureningen' i frituren, som kan drille min HDi'er. Her vil jeg naturligvis tage mine forbehold- om muligt.

Jeg dropper ikke mit filtrerings-projekt. Jeg har taget alle kommentarerne og de gode råd til efterretning, og jeg har gjort op med mig selv, at jeg konserverer og øger viskositet i det filtreret friture med 1L benzin pr 20L friture (med mindre nogen opponerer mod det?), på bekostning at det meget kritiseret tændvæske, som jeg har brugt ind til nu - har dog kun lavet godt 20L færdig-blanding, så det hele er meget, meget nyt, og i den mængde sviner det nok væsentlig mindre end min nabos chippet Mercedes.

Men, min plan er, at når jeg har fået styr på filtreringen, med råd, dåd og løftede pegefingre her inde fra, så vil jeg få bestemt syretal, forsæbningsgrad, vand & salt-indhold samt 'smuds' af min gamle fysiklærers højniveau hold (så kan de i det mindste bruge deres fysiktimer til noget brugbart Grin)

Frituren er i øvrigt raffineret planteolie + E900 (anti-skummiddel) med fordeling af fedtsyremætningsgrad som følger pr. 100gram:
Mættede fedtsyrer: 7gram
Monoumættede: 61gram
Polyumættede: 28gram
De værdier ligner en blanding af raps/solsikke og palmeolie, og qua det relativt høje indhold af mono- og polyumættede fedtsyrer, skal temperaturen ned omkring de 5-8grader, før der begynder at komme paraffinering i olien. De monoumættede og mættede fedtsyrer er relativ varmestabile, og jeg kender personen jeg får frituren af særdeles godt, så frituren har ikke været 'misbrugt' - hvis du forstår. Den bliver skiftet tit, og ingen rengøringsmidler eller vand i. Det der kan vække bekymring, er det der tilsætningsstof, E900. Jeg har researchet mig frem til at det er Dimethylpolysiloxan (tak wikipedia), der hæmmer skumdannelsen under dybstegningen ved at hæmme overfladespændingen. Hvorvidt det kan paraffinere, eller på anden måde skabe problemer, for min i forvejen noget fimset HDi'er, har jeg ingen anelse om. Silicium er (graver i min 12 år gamle kemi-viden) en såkaldt halvleder eller et 'halvtmetal', som vist nok kan brænde ved høj temperatur under de rigtige omstændigheder, og som faktisk smører særdeles godt også, under andre. Kan evt. rester dræbe min katalysator? Måske paraffinere i bundkarret? Ich habe keine Ahnung...

Afhængig af analyseresultatet fra min gamle kemi-lærers højniveauhold, vil jeg spæde op med raps/diesel i et størrelsesforhold, så grænseværdierne ikke overskrides, ud fra devise om, at 'lidt har også ret' - underforstået, at én liter friture i tanken, er én liter diesel sparret - både kr. og CO2.

Jeg er naturligvis ikke ude på at tage livet af min bil, som jeg kører i hver dag, og faktisk er ret afhængig af...

Alle former for kritik og erfaringsmæssigekommentarer tages imod med kyshånd.

//Lars
Logget
DAJOLKA
phpBB Godt med
**

Vis profil WWW Email
« Svar #6 på: July 18, 2007, 12:33:36 pm »

Hej Lars

Jeg ved ikke hvordan E900 vil påvirke forbrændingen, men idéelt set skal der jo kun indgå C,H og O i forbrændingen,  som kommer ud som igen CO2 og Vand. Alt andet er fremmedstoffer for forbrændingen. Alt brændstof der hældes i motoren skal jo ud igen, så teknisk set er det interessante hvor meget uforbrændt brændstof og partikler fra "fremmedstofferne" der produceres i motoren, og hvor disse evt. sætter sig.

Eksempelvis er S et fremmedstof i diesel, og man ønsker så lavt S indhold som muligt(<10PPM) for at reducere partikelforureningen og undgå andre svovlrelaterede emissioner.

I rapsolie er S indholdet fra naturens side meget lavt og dermed ikke så relevant. Derimod er andre stoffer som P, Ca og Mg, der naturligt forekommer i rapsfrøene, relevante, da de under presningen kan drives over i olien, og dermed virke som fremmedstoffer og hæmme forbrændingen. Dette giver anledning til partikler og belægninger i motor og katalysator.

Grænseværdierne for P er 12PPM og for Ca+Mg 20PPM

Kan du finde ud af hvad tilsætning af E900 svarer til i PPM Silicium i olien, så kunne man måske  vurdere om det er noget der kan påvirke forbrændingen?

Jeg forstår stadig ikke helt hvorfor du vil tilsætte benzin – viskositeten reduceres vel kun i det forhold der iblandes en væske med lavere viskositet end fritureolien?

mvh
Logget

Niels Ansø
www.DAJOLKA.dk
www.facebook.com/dajolka
FritureLars
phpBB Godt med
**

Vis profil Email
« Svar #7 på: July 20, 2007, 10:05:32 pm »

God aften

Mine forhåbninger går på, at E900 ikke udgør nogen større andel af frituren i ppm, end svovl gør for diesel, og fosfor, calcium og magnesium gør for koldpresset raps. Ligger værdierne i det nabolag, vil jeg ikke tøve med at hælde det i tanken....for nogen fremmedstoffer kan motoren jo tåle (på trods af, at det er en HDi), ellers ville den ikke kunne 'gnave' sig igennem almindelig diesel.
Det hele bliver (forhåbenlig) afklaret mandag/tirsdag, da jeg der tager kontakt til producenten af frituren.
Hvis mængden overskrider det acceptable, så må jeg finde en ny leverandør af friture (hvilket ikke brude været noget problem i KBH) eller ty til 100% raps.

Idéen med at iblande lidt benzin, er for både at konservere frituren så der ikke går 'pest' (skimmel) i den, og for at hæve flammepunktet, samt gøre frituren mere let-løbende, så snart vi når forbi september måned.

//Lars
Logget
FritureLars
phpBB Godt med
**

Vis profil Email
« Svar #8 på: July 26, 2007, 10:44:48 am »

Så kom der svar fra producenten af frituren.

Der er 0,5 ml E900 pr. 10 liter friture.

Hvad det er i ppm, ved jeg ikke, kender ikke omregningsfaktoren - det er der måske andre, der nok kan finde ud af, hvis vi antager at massefylden er nogenlunde ens for E900 og olien (som er ca. 910g/1Liter).
Jeg fik også oplyst, at E900 er varmestabilt og fuldt opløseligt i, ja, olie (duh)...

Er der nogen, der har et bud på, hvad indholdet af E900 er i ppm?
Logget
DAJOLKA
phpBB Godt med
**

Vis profil WWW Email
« Svar #9 på: July 26, 2007, 12:02:23 pm »

det er 50 PPM E900 i fritureolien.
Logget

Niels Ansø
www.DAJOLKA.dk
www.facebook.com/dajolka
FritureLars
phpBB Godt med
**

Vis profil Email
« Svar #10 på: July 26, 2007, 09:27:32 pm »

Tak, DAJOLKA - men skal der ikke også tages højde for væskens viskositet, når ppm udregnes?
Hvor om alting er, så vil jeg vel være nogenlunde sikker ved at bruge mit ekstremt grundigt sigtet, bundfældet og filtreret friture i et forhold 50% friture, 50% raps, når nu jeg har fået bekræftet fra producenten, at E900 ikke udgør en større procentdel, samt at de fedtstoffer, der kommer i frituren, alle sammen er 100% raffinerede planteolier - og derfor i sig selv ikke er en kilde til 'kontaminering' af produktet.

Næste skridt er at finde plads til en palletank, så jeg har noget raps at spæde min møjsomt filtreret friture op med Grin
Logget
DAJOLKA
phpBB Godt med
**

Vis profil WWW Email
« Svar #11 på: July 27, 2007, 07:12:51 am »

Hej Lars

Nej, viskositeten har ikke noget med ppm at gøre.
PPM betyder Part Per Million, f.eks. i enheden mg/kg som er det samme som ml/m3 når vægtfylden som i dette tilfælde er den samme for de 2 væsker.
Forholdet er 0,5ml / 10.000 ml = 50 ml / 1.000.000 ml = 50 ppm

Næste spørgsmål er så hvad E900 består af?

Måske dette?
http://cameochemicals.noaa.gov/chemical/8567

Emnet om tilsætning af antiskumiddel har også været diskuteret her:
http://biodiesel.infopop.cc/eve/forums/a/tpc/f/159605551/m/499605161?r=300606161#300606161
Logget

Niels Ansø
www.DAJOLKA.dk
www.facebook.com/dajolka
FritureLars
phpBB Godt med
**

Vis profil Email
« Svar #12 på: July 27, 2007, 08:05:30 am »

Tak for linksne DAJOLKA.

E900 består af:

Chemical Entity CAS No. Proportions (%)
POLYAMINE AMIDE SALT . . . . . 49
XYLENE [ 1330-20-7] . . . . . . 41
ISOBUTYL ALCOHOL [ 78-83-1] . . .5

og har en molokylær formel på (C2H6OSi)n dvs. primært C H og O. Der står også, at den er brændbar (hvilket jeg også har fået bekræftet af Univar, der fremstiller E900), så den kommer nok ikke til at forvolde større problemer i motoren, end fx svovl gør for almindelig diesel.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad har andres erfaring med friture været i en commonrailer? Jeg kan da umuligt være den først, der gør forsøget?
Logget
Guldsmeden
phpBB Godt med
**
Beskeder: 176

Vis profil
« Svar #13 på: August 15, 2007, 02:29:34 pm »

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad har andres erfaring med friture været i en commonrailer? Jeg kan da umuligt være den først, der gør forsøget?

Hej Lars !

Jeg har desværre ikke hørt om andre comonrailere på friture olie, men der var tidligere en her på dette forum, der kørte på rapsolie i en Mercedes CDI.
Ved dog ikke noget om hans erfaringer med dette, på lang sigt.

Jeg kom lige i tanke om dette link : http://www.pflanzenoelauto.info/index.html
Der står lidt om friturefiltrering mm.
Logget

Mercedes 124 300D 1991
FritureLars
phpBB Godt med
**

Vis profil Email
« Svar #14 på: August 16, 2007, 08:00:03 am »

Hej Guldsmed

Tak for linket. Der er helt sikkert nogle brugbare råd på den side. Jeg har nu bestilt nogle Filterbeutel (filtersække/-poser) fra monopoel.de på både 200µm og 1µm, da jeg ikke kan drive dem op i Danmark. Og så vil jeg følge alle de råd, som jeg har fået her i denne tråd og på mail (tak for dem også). Den vigtigste lektie jeg har lært er nok, at udnytte tyngdekraften til at klare de fleste problemer ved bundfældning, og så derefter være omhyggelig med fin-filtreringen inde påfyldning.

Jeg skal nok tage billeder af mit set-up når det er helt færdigt, samt delagtiggøre mine erfaringer når jeg endelig i uge 37 får bygget min Pug om til planteolie.

Som udgangspunkt vil jeg køre 50/50 med friture/diesel (spædet op med det raps, jeg nu kan få fingre i) de først par 1000km for at se, hvordan den klarer sig.

/Lars
Logget
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Print  

Hop til: